מעזאיון יצא מתוק? / הגולש אדם ברזל

הגולש אדם ברזל הוא חייל בן 18 מאחד הקיבוצים בצפון הארץ.

למי שלא מכיר, זאיון הוא סנסציית יוטיוב והוא מוכר לאנשים רבים (אני ביניהם) כבר מגיל 15 והוא מפורסם בעיקר בדאנקים שלו. הוא נתן בעונה שעברה עונה היסטורית במכללות, אולם נפל בשלב מוקדם בטורניר המכללות למרות הסגל המרשים של מכללתו. לדראפט 2019 הגיע כקונצנזוס לבחירה מספר 1, מה שלבסוף קרה. הטור שלי מדבר על מה צפוי לזאיון בקריירת ה-NBA שלו ומה דעתי.

לא ברור לי למה, אבל כולם בטוחים שזאיון הוא הצלחה בטוחה ב-NBA. אני דווקא חולק על זה. לדעתי יש לו תקרה מאוד גבוהה אבל רצפה נמוכה יחסית, הוא יכול לסיים כבאסט. מה גורם לי לפקפק בו?

דבר ראשון שקופץ לעין זה הממדים שלו – 130 קילו על 2 מטר! מדובר על השחקן השני הכי כבד בליגה כבר עכשיו! כל מה שאני רואה פה זה פציעה. הבנאדם מנתר לגובה מטורף (40 אינץ') ולמעשה בכל נחיתה הברכיים שלו חוות 9/11.

דבר שני שגם קשור לממדים שלו – הוא משחק בעמדה 4 למרות גובהו הנמוך ולא ברור איך זה יתורגם למקצוענים. הדוגמה הכי קרובה שעולה לי לראש היא דריימונד גרין, אבל הדבר היחיד בערך שמשותף להם זה שלשניהם יש י' בשם. דריימונד על הנייר משחק כ-4 אבל בפועל סט היכולות שלו והתפקיד שלו על המגרש הוא מעין גארד נוסף – הוא פליימייקר ממש טוב עם ראיית משחק משובחת, פעמים רבות הוא מוביל כדור ובשנות השיא שלו הייתה לו גם קליעה סבבה לגמרי (בנוסף להנהגת ההגנה בין הטובות בליגה). מזאיון, לעומת זאת, לא ראינו יותר מדי עד עכשיו למעט דאנקים ואתלטיות מטורפת (והגנה טובה לרמת מכללות). יכולת הכדרור,

(סימן השאלה סביב הכדרור)

ראיית המשחק והקליעה שלו בסימן שאלה. מה גם שקשה לו לייצר מצבים לעצמו והוא מסתמך על הכוח שלו – זה עבד טוב במכללות אבל איך זה יתורגם לסייז של המקצוענים שהוא ארוך באופן משמעותי והפערים בכוח הפיזי לא יהיו כאלה משמעותיים?

(דוגמה לקושי מול הסייז במקצוענים)

דבר שלישי שהוא קשור לפסקה הקודמת – יכולת הקליעה שלו. הליגה היום היא ליגה שבה קליעה היא מצרך חובה אצל כל שחקן, לא משנה באיזו עמדה, לכולם יש קליעה ובלי זה אתה לא רלוונטי (ראה ערך בן סימונס). אצל זאיון, הקליעה היא בגדר סימן שאלה מבחינתי. טכניקת הקליעה שלו לא משהו והוא מעין זורק מהכתף או משהו עם נקודת שחרור מאוד נמוכה שקל מאוד לחסום אותה (כמו שראינו בליגת הקיץ) – לא מבשר טובות. בנוסף, דבר שסקאוטים הרבה פעמים עושים כדי להעריך את הפוטנציאל של השחקן היא על פי אחוזי העונשין, אחוזי העונשין שלו בשנה החולפת היו 64 – על פני מדגם גדול – גרוע מאוד. התפתחות הקליעה שלו היא נקודת מפתח אם יצליח בליגה.

(הקליעה של זאיון)

לדעתי, אחד הדברים ששווה לנסות איתו היא להעביר אותו ל-2-3 (בדומה לדוראנט שבקולג'ים ניסו לשחק איתו ב-2). יהיה לו את יתרון הפיזיות והאתלטיות והוא יהיה מיסמאצ' על כל שחקן בעמדה הזאת. אני מאמין שעם האתלטיות שלו הוא יוכל לשמור על רוב הגארדים.

לסיכום – העונה הקרובה של זאיון הראשון לשמו היא מאוד מסקרנת, בעיקר מכיוון שאף פעם לא ראינו שחקן כמוהו עם הממדים שלו בשילוב האתלטיות הנדירה. שווה לעקוב אחריו העונה ולראות איך המשחק שלו יתורגם למקצוענים, איך יתמודד עם פערי הגובה בעמדה ומה יהיה עם הקליעה שלו.

אשמח לשמוע מה אתם חושבים על זאיון בתגובות. האם הוא אולסטאר וודאי?

Subscribe
Notify of
22 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
asaf
15 בספטמבר 2019 9:29

תודה אדם. במידה וישאר בריא אולסטאר ודאי, אם גם יפתח קליעה עם השנים זו כבר תהיה מפלצת

ברוך רובין
ברוך רובין
15 בספטמבר 2019 9:31

תודה על הטור למרות שלא מסכים איתו במילה:
1.לברון וקארל מאלון בשיאם שקלו 120 קילו ושניהם (טפו אפו בלי עין ברא ) עמידים יותר מרוב השחקנים בהיסטוריה של הליגה, זאיון לא הראה שהוא פצוע אחת בדיוק אתה מסיק את המסקנה הזאת.
.
2. מה זה קשה ליתר לעצמו מאיפה הבאת את השטות הזאת, לציון יש ראיית משחק ויכולת מסירה מצויינת (לא ברמה של לברון, גם בNBA אין מה לעשות נגד האתלטיות והפיזיות שלו.
.
3. חייב קליעה בליגה פשוט לא נכון אין יותר מדי מה לעשות נגד אתלטי עלששלטו ושולטים בליגה לברון יאניס… ציון ברשימה הזאת, בן סימונס הוא אתלט טוב ולכן ההשוואה לא נכונה

Dor
Dor
15 בספטמבר 2019 13:15

תודה אדם. מסכים איתך בכל הנקודות (זה אומר שברוך טועה…). שילוב של משחק ככ אקספלוסיבי עם ניתור מטורף ומשקל עצום הוא פוטנציאל ברור לפציעות. קרל מלון ובארקלי לא התקרבו לרמת האתלטיות הזאת ולברון ממש לא שקל 120 קג כשהגיע לליגה ומעבר לכך הוא כמובן יחיד סגולה מבחינת עמידות לפציעות. נחיתה לא טובה אחת וציון בחוץ להמון זמן. לגבי ההגנה אני שוב מסכים איתך שבהחלט אפשרי שציון ישחק בסמול. היתרונות הפיזיים הגדולים שלו הם כמובן הזריזות, הכח המתפרץ, המאסה והאתלטיות. מול מספרי 4 אגרסיביים ובעיקר גבוהים ממנו בהרבה היתרונות שלו יתקזזו. עדיף שציון יתמודד בהגנה עם כל מיני האריסון בארנסים מאשר מול אולדריג׳, דייוויס וכו. לגבי הקליעה מבחוץ אין לי מה להוסיף, המכניקה לא משהו ואני מקווה שהוא ישתפר כי בלי זה יהיה הרבה יותר פשוט לסגור אותו.

ברוך רובין
ברוך רובין
15 בספטמבר 2019 13:24
Reply to  Dor

לברון ב2019-2014 120 קילו 40 אימץ קפיצה 0 פציעות, זאיון לא הראה שהוא פצעה אני לא יודע כיף אפשר לתת הנחה כזאת? שוב הגובה פ ראש לא משנה בכדורסל מה שמשנה זה הורטיקל ליפ הווינר ספאן וגובה הכתפיים (וזה לצאיון יש נותנים מדהימים). הוא לא 3 הוא 4 שהולך למעוך את הליגה

Dor
Dor
15 בספטמבר 2019 13:47

לברון חריג בכל קנה מידה וגם בעיקר יותר גבוה והרבה יותר קל כשהגיע לליגה יחסית לציון. תוסיף לזה משחק סופר אגרסיבי ולכן הוא בהחלט בסיכון לפציעה ארוכת טווח.

ברוך רובין
ברוך רובין
15 בספטמבר 2019 13:56

מה זה משנה אם יותר קל שהגיע לליגה ? קארל מלון לא שיחק משחק אגרסיבי? לברון? לפי ההנחות שלך כל השחקנים בסיכון פציעה לטווח ארוך (כי מוראנט במשקל נוצה), אר גי בארט אטרייה… שוב הוא לא הראה שהגוף שלו פצוע בדומה לאמביד לדוגמה איך אתה אומר דבר כזה?
.
אין יותר מדי מה לעשות מול אתלטיות סופר עליונה בליגה , ציון הוא אחד מהפריקים האלה, כזה עוצמה חייתית עם כזה ניתור , חדירה כדרור ויכולת מסירה טובה, אני בהחלט מצפה לעונה סופר דומיננטית (בדומה לזאת של שאקיל). הוא צריך לפתח קליעה אבל גם בלעדיה הוא ישלוט בליגה.

Dor
Dor
15 בספטמבר 2019 14:44

שחקנים אתלטיים עם סגנון משחק אגרסיבי בהחלט מועדים לפציעות. כמובן שזה לא המשתנה היחיד במשוואה ויש המון פרמטרים אחרים. קרל מלון היה אגרסיבי אבל סגנון המשחק שלו היה פחות מועד לפציעות. הכוונה שלי היא שהוא שיחק הרבה גב לסל וזרק הרבה מחצי מרחק וציון לעומתו תוקף המון את הטבעת ומסיים בכח. זה הבדל סגנונות משמעותי כי כשהשחקן באוויר יותר קשה לו מטבע הדברים להמנע מפציעות. לא מסכים איתך גם לגבי הקביעה שאין מה לעשות נגד אתלטיות עליונה והדוגמא החיה לכך הוא יאניס שאכל חרא מול טורונטו ובאליפות העולם האחרונה. ודבר אחרון – אמביד אולי סבל מפציעות אבל הפציעה הראשונה (והעיקרית) לא קשורה לעומס או אתלטיות

ברוך רובין
ברוך רובין
15 בספטמבר 2019 18:50
Reply to  Dor

יאניס טופ 3 בעולם ושולט בליגה אני לא יודע איך אתה מציג את הFIBA עם החוקים השונים לNBA, אליפות לוקחים קבוצה לא שחקן בודד (ג’ורדן לא לקח אליפות לבדו , שאקיל לברון דוראנט…) יאניס עם קליעה זה כבר פוטציאל לG.O.A.T

Dor
Dor
15 בספטמבר 2019 19:55
Reply to  Dor

ברוך, הבאתי את יאניס כדוגמא לכך שאתה כתבת שאין מה לעשות מול אתלטיות עליונה ומסתבר שיש ולדעתי נראה את יאניס מקבל טיפול דומה למה שקיבל מהראפטורס בפלייאוף, היינו, יצופפו מולו הרבה יותר ויתנו לו לנצח מבחוץ.
גיא – למשקל יש חשיבות גבוהה לפציעות. נחיתה לא טובה של אתלט במשקל 130 קג יכולה לגרום נזק גדול מאוד. הכל יחסי כמובן.

golan
golan
15 בספטמבר 2019 14:10

פוסט מעניין, תודה.
כן, סכנת הפציעה גודלת עם משקל הגוף, חייב לתחזק את הגוף היטב (אוכל, מנוחות, אימונים וכו')
אבל למרות סכנת הפציעות, היו חייבים לקחת אותו בבחירה ראשונה. התקרה שלו ממש גבוהה
יקח לו קצת זמן למצוא את היתרונות שלו מול שחקנים חזקים כמוהו, שהוא כנראה לא שיחק מול דברים כאלו. אבל אני מאמין שזה יבוא,
אם ישפר את הקליעה זה יעזור לו ולקבוצה. ברור.

עידו גילרי
Admin
15 בספטמבר 2019 15:09

תודה גיא. בהקשר הזה – מאד מומלץ לקרוא את שתי הכתבות שסמיילי תרגם בשבועיים האחרונים.
חלק גדול מהבעיה של השחקנים הצעירים שנכנסים היום היא שכמו שגיא ציין ה-conditioning שלהם לא מותאם לכמות הכדורסל שהם משחקים וזה מוביל לפציעות – המון פציעות.

מנחם לס
Admin
15 בספטמבר 2019 14:43

תודה על המאמר. ציון הוא FREAK OF NATURE. חוקים ביומכניים לא חלים על טיפוסים כאלה.

birdman
birdman
15 בספטמבר 2019 19:45

ג'וליוס פפרס שחקן פוטבול עם מימדים דומים לאלו של ציון: 134 קילו על 2.01 מ'. רשם 16 עונות בליגת האנ. אף. אל. לאחרונה למדתי שממוצע הקריירה בליגה זו הוא בערך 3 שנים.

birdman
birdman
15 בספטמבר 2019 19:49

יופי של כתבה, נהניתי לקרוא ונהניתי להגיב, תמשיך!

Berch
15 בספטמבר 2019 23:16

גם לי הוא נראה כמו פוטנציאל לבארקלי
לא יותר
🙂

Berch
15 בספטמבר 2019 23:44

ובטח אמרו לך את זה כבר 100 פעם אבל הייתי חייב….
מת על השם שלך
אתה איירון מן הישראלי !!!
(ואני אומר את זה בתור מישהו שבאמת מכיר מיכאל יורדן)
🙂

Amitlahev
Editor
16 בספטמבר 2019 15:23

תודה על הפוסט.
אני חושב שעמדה 4 תפורה עליו. הוא אמנם לא גבוה ביחס לעמדה אבל יש לו מסה וניתור מפחידים. השאלה איך יסתדר בהגנה עם אולדריג'ים וגריפינים.
קליעה של גבוה ניתנת לשיפור משמעותי עם עבודה קשה. תשאלו את ברוק לופז ודמרקוס קאזינס.
למרות כל מה שאמרתי – עדיין יש לי ספק גדול אם הוא יצליח להיות סופר סטאר בליגה. רמת אול סטאר בהחלט ריאלית עבורו.

trackback

[…] במאמר בהופס על זאיון וויליאמסון,  הרוקי שנבחר ראשון […]